Hårvård - del 1

Som de flesta av er vet så kapade jag ju my beloved dreadlocks förra veckan. Nu är planen att få ett superfint och starkt hår. Jag hade nämligen innan jag gjorde dreads inte så välskött hår. Jag tvättade, blåste och plattade håret varje morgon och när vi i första ring var tvungna att göra en statistisk underskökning, valde några att undersöka hur ofta man färgade håret. Jag som är relativt blond från början hade svart hår vid den tidpunkten och för att inte se flintis ut pga. kass utväxt färgade jag ganska ofta och höjde medelvärdet en hel del. De flesta andra låg på en så där tre- fyra ggr / år och så kom jag där med mina 22 ggr på ett år. Inte helt okej tycte mitt hår och la av. Speciellt när jag skulle gå från svart till blond.

Men något jag har lärt mig genom åren av alla regnbågens färger, svart till lila, rött till orange, blond till vit, är att att sköta håret med rätt balsam och schampoo är A till Ö. Många gör misstaget, inklusive jag själv, att köpa schampoo på affären för de är billigare och jag som tvättar håret varje dag och behöver så mycket behöver inte lägga ut lika mycket pengar. Fel ! Saken är den att håret blir fett efter en dag för att du tvättat det för noga med dåligt schampoo. De som finns på ICA och Konsum för tjugolappen tvättar håret för rent, och löddrar för mycket, vilket leder till att håret blir fetare fortare. Där för ska vi ha en liten hårskola.

Steg 1 - Köp ett bra schampoo. Passa på när du är hos frisören. De vet faktiskt mer och det är viktigt att du har rätt schampoo till en viss hårtyp och beroende på vad du vill göra med håret. Jag själv kör med ett herrschampoo från American Crew som doftar pepparmint, passar utmärkt till mitt korta hår.

Steg 2 - Balsam eller inpackning. Vad du behöver beror på vad du har för hårtyp och hur du vill ha det. Jag kör med balsam från Schwarzkopf Bonacure som har en smoothing-effekt. Missförstå mig inte, jag älskar mitt självlockiga hår men inte när jag har så här kort. Ser lite mongo ut då. För er med långt hår brukar inpackning rekommenderas. Tvåtta håret på kvällen, ha i inpackning och linda in huvudet i plast och skölj ur nästa morgon. Garanterat superkvalité.

Steg 3 - Hur ofta ska man tvätta håret egentligen ? Nu har du ett bra schampoo och balsam och kan börja tvätta håret. Detta görs helst så söllan som var tredje dag, max 2 ggr i veckan. Mitt hår som har vant sig vid att aldrig tvättas blir inte fett allt. Inte ens när jag var i Trysil, svettades och hade mössa på mig så jag tvättar det runt en gång i veckan beroende på hur det ser ut.

Steg 4 -  Schamponering. Det är här de flesta gör det största felet. Att man tar en hel hand full med schampoo och gnuggar upp ett sjuelsikes lödder. Detta skadar håret en hel då, då du tvättar bort det skyddande lagret runt hårstrået och du kommer få fett hår riktigt snabbt. Gör istället så att du tar en liten klick, storlek varierar beroende på hur långt och tjockt hår man har, men överdriv inte. Jag har tar ungefär en tummnagel och "smeker" in i håret. Masserar hårbotten lite lagom och sköljer sedan ur. Hela håret sk så klart ha kontakt med schampoot men det behövs inget massivt löddrande.

Steg 5 - Balsam/Inpackning. Nu är det upp till dig själv. Jag har balsam som jag smeker in i håret och låtter sitta i ett par minuter. Använder du inpackning så rekommenderar jag att du låter det sitta i över natten ett par ggr i veckan.

Steg 6 - Slutprodukt. Jag plattar mitt hår så jag har i en värmeskyddande gele, låter håret självtorka och sedan plattar jag för att avsluta med vax från American crew, ganska mjukt. Här har du i vad du behöver. Saltvattenspray om du är sugen på en surflook, curlyvatten om du vill att lockarna framhös eller all natural ifall du känner för det.

Big NO NO:s
- Mycket lödder
- Schampoo från ICA för 40 spänn
- Hårtvätt varje dag
- Inget balsam/inpackning alls

Var rädd om ditt hår. Det kan vara ovant i början att inte tvätta håret så ofta, men det är en övergångsperiod som man får stå ut med om man vill ha fint och inte fett hår. Good luck !

Kommentarer
Postat av: Carolina

Du har så rätt.. försökte leva efter det där ett tag.. tvättade ju fan inte mitt hår på en vecka en period :D sköljde det bara... men finns ingen bättre känsla än när håret är sådär luftigt och rent som det blir när man använder jätte mycket schampoo i hela håret.. Im an addict :(

2007-04-07 @ 13:50:07
URL: http://carolinamagnusson.blogg.se
Postat av: Carolina

jo jag vet.. så det är det jag hoppas på! jag måste ut imorgon mannen, är sjukt sugen :D vilka kommer? :) puiss

2007-04-07 @ 13:51:21
URL: http://carolinamagnusson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0