ELLE-galan 2009

Igår gick svensk ELLE-galan av stapeln och jag missade tyvärr showen. Kollade dock upp vinnarna och presenterar några och mina synpunkter. Spanade också in vimmelbilderna och måste säga att jag åter igen blir besviken. Det är en gala, människor. Att det aldrig är någon som vågar trotsa jante-lagen och go over the top. Inga glammiga galakläder här inte, mycket svart, mycket kavajer, tråkigt helt enkelt. Men sådant är Sverige...

Årets bäst klädda man: min älskade Håkan Hellström

Håkan är alla tiders och har en härlig vintagestil med hängslen, gubbkeps och skinnjacka från 70-talet. Han har defitintivt hittat något eget och genom kläderna visat hur han växt som person sedan hiten Känn ingen sorg för mig Göteborg och sjömanskostymen. Jag håller med juryn, årets vinnare är Håkan.

Årets bäst klädda kvinna: Lykke Li

Jag har väldigt dålig koll på Lykke Li och har tyckt att hypen kring henne och knutfrisyren har tagits lite väl långt. Var hon verkligen först ? Nevermind, känns bara som dom kunde valt någon roligare typ Linda Sundblad eller Robyn i denna kategorin.

Årets modedesigner: Fifth Avenue Shoe Repair

Kan inte mer än att hålla med. Med en välbalanserad balansgång mellan enkla snitt och kreativ design har FASR tagit svensk mode till en högre och mer experimentell nivå. De förvånar och gör siluetter som man inte ofta ser och gör det med självförtroende. Tror att svenska modehimlen fått en ny lysande stjärna.

Årets modell: Sara Blomqvist

Karlstadtjejen har tagit modevärlden med storm det senaste året och har synts flitigt på de internationella catwalksen och reklamkampajerna. Nu senast i en enkel men vacker kampanj för Armani jeans. En utmärkelse hon verkligen förtjänar och jag tror vi kommer få se mycket mer av Sara i framtiden.

Årets stylist: Robert Rydberg

Jag gillar Robert, verkligen. Han har en egen och annorlunda syn på mode och är inte rädd  to go outside the box. Men får lite samma känsla som med Lykke Li, hade varit roligare om dom lyft fram en nyare och mer unexpected kandidat för denna roll. Men han är absolut kvalificerad för utmärkelsen, no doubt about it.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0