Hudvård 2

Fortsätter min lilla kroppsskötselskola här med ett inlägg om huden. Jag har skrivit om produkter som jag älskar tidigare och nu ger jag lite tips om hur man bäst sköter sin hud.

Alla har vi olika hudtyper. Min är ganska känslig, blir lätt torr med torra fläckar lite här och där samtidigt som jag inte kan smörja in mig hur mycket som helst för då får jag finnar. Inte helt okej, jag skyller på dålig genuppsättning. Jag är dessutom lite överkänslig för produkter med antibiotika i, så det kan jag inte heller använda. Sol- och köldeksem och värmeutslag är min vardag, haha.

Men A och O inom hudvård det är att tvätta sig morgon och kväll, gärna med något återfuktande. Man vet bäst själv vad man behöver för sorts produkter för sin egen hy, men är du osäker så gå till närmsta hudvårdssalong eller typ Kicks och be om lite tips. Man bör också efter tvätt smörja in sig. Jag har en något lättare kräm för ansiktet som torkar snabbt och sedan ett bodybutter till övriga kroppen som jag låter torka in medan jag sminkar mig.

Mina ben ser så här på vårkanten efter köldeksem och en lååång vinter ut som dinosauriehud. Helt krackelerad och snustorra. Då kan det vara bra att göra ett litet hemmaspa.

Steg 1 Peeling - Detta är mycket viktigare än vad många tror. Du kommer aldrig få frisk, fin hy och med nya fräscha hudceller om du inte skrubbar bort de gamla innan. Själv använder jag en underbar bodyscrub från Yves Rocher som luktar vanilj med enda minus att man ruskigt sugen på wienerbröd. Man kan också använda sig av en badhandske eller borste.

Steg 2 Smörja smörja smörja - Har jag väldigt torra ben brukar jag dränka in dom i olivolja, linda runt glapack och sitta så ett tag. Funkar finnemang och kostar inte många kronor. Annars smörjer jag noga med ett fett bodybutter. Det också bra att låta benen vara lite fuktiga när du smörjer, då suger huden åt sig mer. Nackdelen är att de tar lite längre tid att torka och det blir lite kladdigare.

Steg 3 Repetition eller BUS - Här beror på hur torr du egentligen är. Antingen upprepar du steg 1 och 2 tills du nått önskat resultat eller så fortsätter du med steg 3, näligen brun utan sol, BUS. För att göra detta måste du vara återfuktad, annars blir det flammigt. Det har alltså inte så mycket att göra med krämen utan snarare hur mycket din hud suger åt sig. Jag rekommenderar Dove Summer Glow för dig so inte är så van för den är både billig och effektiv. Fungerar dessutom som en vanlig hudlotion och återfuktar. För er som har varit med lite i gamet och kan det här med BUS så har Lancomé Flash Bronzer några underbara BUS-krämer både för ansikte och kropp som dessutom finns i olika styrkor beroende på hur stark du vill och kan ha den. Var noga med hur ni smörjer in. I ansiktet är det bra om ni duttar ut lite prickar och sedan smörjer så det blir jämt, samma med resten av kroppen fast störra klickar.

  


Tips till hemmaspa hittar du här.

Kommentarer
Postat av: Kelly

Phew, har lyckats fixa det rätt skapligt nu! haha...ja...visst blev man paff när bilden var stort som ett hus! kram!

2007-04-11 @ 16:11:45
URL: http://kellybellybutton.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0